Op 14 november 2023 zijn de bewoners van de Rodendijk en het eind van de Gerverscop opgeschrikt door de aankondiging van ProRail. Daarin staat dat ProRail aan hun wettelijke verplichting moet voldoen om bewoners te beschermen tegen het geluid van de treinen op het spoor tussen Breukelen en Woerden. Veel bewoners zouden daar blij mee zijn, maar Ria, Hein, Bep, Jaap, Ronald en Mariska absoluut niet (bewoners van Rodendijk 1a, 1&2, 3 en Gerverscop 33}.
“Een geluidswal van 3 meter hoog en 80 meter lang direct voor je deur! Nu hebben we een fenomenaal uitzicht op het kasteel en op het park achter het spoor. Dat uitzicht staat voor ons gelijk aan een vrij en landelijk gevoel, en dat willen we niet kwijt.
Foto: Bewoners Rodendijk en Gerverscop bij het spoor
Toen we hier kwamen wonen was het spoor al aanwezig. Je weet dus dat dat geluidsoverlast met zich mee kan brengen. En als je hier een tijdje woont, dan hoor je het geluid niet meer. Laat staan dat je er last van hebt. Als we ergens last van hebben, dan zijn dat de trillingen van de zware goederentreinen”.
De bewoners zijn tegen het ontwerpbesluit van Saneringsbureau Verkeerslawaai. Daarin staat dat, naar aanleiding van aanpassingen in de omgevingswet per 1 januari 2024, om het aantal decibellen van langsrijdende treinen te verlagen, deze mega lange en hoge geluidsmuur direct naast de percelen/spoor geplaatst zou worden.
“Het probleem wordt hier niet ervaren en die oplossing heeft onaanvaardbare bijwerkingen” zeggen de bewoners. “Er zijn andere mogelijkheden om de decibellen te verlagen, zoals raildempers, gevelmaatregelen aan de woningen, stillere onderstellen, of een ander type geluidswal (bijvoorbeeld die van 1 meter hoog die wetenschappelijk een vergelijkbaar effect geven als de hoge muur).”
De door TNO onderzochte geluidswaarden zijn bovendien twijfelachtig!. Er zijn in onze huizen en of in onze achtertuinen geen geluidswaarden opgemeten, terwijl dat voor 90% van de woningen in het ontwerpbesluit wel het geval is. Hoe komen ze dan tot een juiste gevelbelasting? Het belangrijkste juridische argument is dat de door Prorail aangegeven waarden niet overeenkomen met de werkelijkheid. Uit het officiële geluidregister blijkt namelijk dat er geen sprake is van te hoge waarden. De norm is 65 DB en we zitten met de geluidafnames van de laatste jaren nu al beneden de 60 DB. De geluidswal is daarom al onnodig”, aldus de bewoners.
De bewoners hebben de krachten gebundeld en gezamenlijk een zienswijze op het ontwerpbesluit ingediend waarin gevraagd wordt om andere geluidsmaatregelen te overwegen. Ook lopen er enkee procedures om meer informatie te ontvangen over de gepubliceerde geluidswaarden. Bewoners verwachten in de zomer een reactie op die zienswijze.
“Het verhaal wordt vervolgd wanneer we meer informatie hebben. We zijn in ieder geval erg blij met het meedenken en de steun van Ons Polderhart gedurende het proces.”
Ons Polderhart bestuur helpt waar het kan. Om zowel de ontsierende effecten van een hoge muur in ons prachtige polderlandschap tegen te gaan, als om ondersteuning aan de bewoners van Ons Polderhart te bieden in hun acties om hun aangename woonklimaat te behouden.