Naar aanleiding van de zorgen over de 4e aanvliegroute Schiphol heeft het bestuur zich laten voorlichten door iemand die in de luchtvaart werkzaam is. De precieze 4e route is nog onbekend, maar zal vermoedelijk ook over ons gebied gaan. De uitleg gaf ons wat meer begrip van de vluchtrichtingen en mogelijkheden. Wij proberen dit kort weer te geven in dit stukje.

Er zijn nu 3 aanvliegroutes: de Noordzee route, voor vluchten vanuit Amerika en Engeland; de Lelystad route, Duitsland en Oost-Europa, en de Zeeland route, vluchten vanuit het zuiden en zuidoosten. Vliegtuigen komen nu niet vanuit het zuidoosten over Nederland aanvliegen, dat is historisch ontstaan vanwege het militaire oefengebied rond Eindhoven. Met de 4e aanvliegroute zal dat wel gaan gebeuren. Nu worden vluchten uit het zuidoosten over de Zeeland route geleid, en vliegen daarmee flink om. De reden voor de 4e aanvliegroute is dus zorgen voor kortere vluchten. Dat is goed voor de duurzaamheid, want korter en dus minder brandstof en uitstoot. Capaciteitsuitbreiding is dus niet de reden voor de 4e aanvliegroute, maar grotere capaciteit (meer vluchten) wordt er op termijn wel mogelijk door. Op zich zal de 4e aanvliegroute nu dus weinig veranderen aan de totale hoeveelheid vluchten, daarvoor zijn meer (politieke) stappen nodig.

Dichtbij Schiphol stuurt de luchtverkeersleiding vliegtuigen rond omdat ze i.v.m. drukte en veiligheid goed uit elkaar moeten worden gehouden. Vliegtuigen landen tegen de wind in. Bij noordelijke wind worden vluchten in een grote cirkel ook over Harmelen geleid, en hebben wij daar de meeste overlast van. ’s Nachts is het minder druk, dus kunnen ze dichter rond Schiphol vliegen.

Over de hoogte van het aanvliegen hadden wij ook vragen. De aanvlieghoogtes worden door de luchtverkeersleiding gereguleerd. De vliegmaatschappijen hebben hier geen invloed op. Hoog aankomen en dus zo laat mogelijk zakken ( wat de minste overlast veroorzaakt)is daardoor vaak niet mogelijk. Vanwege de veiligheid en de grote hoeveelheid vluchten naar Schiphol moet bij het aanvliegen vaak erg vroeg worden gedaald. Dat betekent meer geluidoverlast.

Zonder herziening van het luchtruim, zal hier weinig aan veranderen.  Het schetsontwerp van de Luchtruimherziening, waarvan de 4e aanvliegroute een onderdeel is, wordt eind dit jaar ingediend. Conclusie van het bestuur is dat dit een groot landelijk onderwerp is waar wij als Ons Polderhart weinig aan kunnen veranderen, anders dan we al gedaan hebben met onze ingediende zienswijze en aansluiting bij Stop4eroute.nl.

Op 24 oktober wordt een manifest tegen de 4e aanvliegroute aangeboden aan minister Madlener en de Tweede Kamerleden. Onder het motto “Geen snelweg boven ons hoofd” zal Stop4deroute samen met een grote groep burgers om 13:00 uur het manifest aanbieden. Geïnteresseerden kunnen zich hierbij aansluiten en/of de petitie tekenen via stop4deroute.nl.